مقدمه
به منظور اطمینان از ایستادگی نیلها، بدون تغییر مکان اضافی و رسیدن به ضریب اطمینان معمول نیلها در مقابل بار طراحی، نیلها تحت آزمایشات بارگذاری (Loading Tests) قرار میگیرند. همچین این آزمایشات به منظور تعیین مناسب بودن روش حفاری، اجرا و تزریق توسط پیمانکار صورت میگیرد. چنانچه نتایج آزمایشات منجر به گسیختگی سازه و یا عدم تحمل بار اعمالی شود، پیمانکار مستلزم تغییر در طراحی فاصله ساخت میباشد.
آزمایش بارگذاری شامل مورد زیر میباشد:
- آزمایشات تصدیق(Proof Testing)
1- تجهیزات لازم برای انجام آزمایش
وسایل مورد نیاز پروژه شامل: دو گیج اندازهگیری تغییر مکانهای کوچک(با دقت اندازهگیری مقادیر کمتر از 0.025mm)، پایه گیج اندازهگیری، گیج فشار(با دقت 500 Kpa) و جک، سلول بار الکترونیکی و قاب عکسالعمل میباشد(شکل 1-1).
شکل 1-1- جک هیدرولیکی استفاده شده در آزمایش بارگذاری نیل
2- آزمایش تصدیق (Proof Testing)
این آزمایش به تعداد مرتبه 5% نیلهای هر ردیف یا حداقل 1 نیل در هر ردیف اجرا میشود. هدف از انجام آزمایش، اطمینان حاصل کردن پیمانکار از طراحی ساخت نیلها و تطابق مشخصات خاک پروژه با مشخصات اعلامی کارفرما میباشد. نتیجه این اطمینان ایستادگی مطلوب نیلها در برابر بار طراحی بدون تغییر مکان اضافی و خزش در طول عمر سرویس میباشد. بار طراحی آزمایش (DTL) که بار نهائی اعمالی 1.5 DLT میباشد. روش و مراحل بارگذاری در جدول زیر آمده است:
جدول1-2- مراحل بارگذاری Proof Test
Hold Time |
Load |
Until Movement Stabilizes |
0.05 DLT max.(AL) |
Until Movement Stabilizes |
0.25 DLT |
Until Movement Stabilizes |
0.50 DLT |
Until Movement Stabilizes |
0.75 DLT |
Until Movement Stabilizes |
1.00 DLT |
Until Movement Stabilizes |
1.25 DLT |
Creep Test (See Below) |
1.50 DLT(Max. Test Load) |
زمانی بارگذاری در هر مرحله تا زمانی که تغییر مکان گیج ثابت میماند ادامه مییابد. در بار حداکثر آزمایش، قرائت گیج تغییر مکانهای خزش در زمانهای 10,6,5,4,3,2,1 دقیقه انجام میشود.
4- حدود مورد قبول معیارهای آزمایش
استقامت نیل مورد نظر زمانی که نتایج آزمایشات وارد بر آن معیارهای زیر را رعایت کند مورد قبول است:
- برای آزمایش proof tests کل جابجایی خزش اندازهگیری شده در 10 دقیقه انتهائی بار 5DTL باید کمتر از 1mm (0.04 in) بوده و کل تغییر مکان در 60min بارگذاری بایستی کمتر از 2mm باشد. نرخ تغییر مکان بایستی بهصورت خطی و یا در زمان Creep Test با بار ثابت بهصورت کاهشی باشد.
- در هر زمایش Proof Tests تغییر مکان کل بایستی بیشتر از 80% تغییر طول الاستیک طول غیرگیردار نیل تحت آزمایش باشد.
که در آن داریم:
P : حداکثر بار اعمالی آزمایش
UL : طول غیرگیردار
A : سطح مقطع آرماتور
E : مدول یانگ(حدود 200000Mpa)
در هر آزمایش Proof Testsنبایستی بیرونزدگی نیل رخ دهد و در صورت حادثشدن بار اعمالی در لحظه Pullout در اطلاعات آزمایش ثبت گردد.
برای مشاهده ادامه مقاله دانلود کنید