تثبیت و بهسازی خاک با استفاده از نیلینگ (NAILING)

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

خاک معمولاً مقاومت فشاری نسبتاً بالا و مقاومت کششی و برشی پایینی دارد ، Nailing خاک را تسلیح نموده و مقاومت کششی و برشی آن را افزایش می­دهد. مجموعه حاصل از این روش همانند یک دیوار حائل وزنی عمل کرده و می­تواند به عنوان یک سازه باربر عمل نماید. احداث یک دیوار خاک مسلح  Nailing شامل مسلح کردن خاک در حین عملیات گودبرداری، توسط یک سری میلگرد می­باشد که Nail نامیده می شوند. Nail ها عملا در کشش کار کرده و غالبا به موازات یکدیگر بوده و شیب کمی در حدود 15 درجه به سمت پایین دارند. این Nail ها تا حد کمی در خمش و برش هم کار می­کنند و کشش ایجاد شده درون آنها ناشی از نیروی اصطکاکی موجود بین Nail و خاک می باشد. مصالح کششی مورد استفاده در این روش پیش تنیده نبوده و برای ایجاد نیروی کششی درآنها خاک باید تغییرمکان جانبی داشته باشد. یعنی عملاً تا موقعی که خاک در حالت active قرار نگرفته باشد Nail خالی از هرگونه تنش کششی خواهند بود. اساس کار سیستم Nailing بر مبنای انتقال بار کششی بوجود آمده از داخل Nail به خاک از طریق تنش برشی سطح مشترک آنها می باشد. با Nailing خاک می توان دیوارهای حائل مسلح بدون برداشتن خاک پشت دیوار احداث نمود. دیوار حائل مسلح بصورت درجا و مرحله ای از بالا به پایین ایجاد می­گردد. این روش در ساخت دیوارهای حائل موقت و همچنین تقویت سازه­های موجود قابل کاربرد است.

تئوری استفاده از روش نیلینگ بر مبنای مسلح کردن و مقاوم نمودن توده خاک با استفاده از دوختن توده خاک توسط مهارهای کششی فولادی Nail  با فواصل نزدیک به یکدیگر می باشد.

استفاده از این روش موجب:

  • افزایش مقاومت برشی توده خاک
  • محدود نمودن وتحت کنترل در آوردن تغییر مکانهای خاک در اثر افزایش مقاومت برشی در سطح لغزش بدلیل افزایش نیروی قائم می شود.
  • باعث کاهش نیروی لغزش در سطح گسیختگی و  لغزشی می شود.

باید توجه داشت کلیه سطوح ترانشه­های حفاری شده که توسط نیلینگ بایستی مسلح شوند با استفاده از شبکه مش و شاتکریت ابتدا حفاظت شده و سپس سیستم نیلینگ روی آنها اجرا می­شوند.

کاربرد نیلینگ در پروژه های عمرانی بشرح زیر است:

الف) پایداری ترانشه ها در احداث بزرگراه­ها و راه آهن­ها

  ب) پایداری جداره تونلها وسازه­های زیر زمینی

   ج) پایدار سازی و حفاظت گود در سازه­های مناطق شهری ـ ساختمانهای مجاور گود ـ ایستگاه­ها­ی زیر زمینی مترو

د) پایدار سازی کوله­های مجاور پل­ها در زمین­های سست و ریزشی

         

مهار کششی نیلینگ معمولاً از آرماتور های فولادی با قطر 20 الی 40 میلیمتر و با حدتسلیم 420 الی 500 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می­شوند که درون یک چال حفاری شده با قطر 76 الی 150 میلیمتر قرارگرفته و دور آن درون چال تزریق می­گردد. فواصل بین مهارهای کششی حدوداً 1 الی 2متر می­باشد و طول آنها حدوداً 70 الی 100 درصد ارتفاع گود می­باشد و حداقل شیب نسبت به افق حدوداً 15 درجه می­باشد . باید توجه داشت که رویه شاتکریت شده روی ترانشه­های حفاری شده نقش سازه­ای نداشته اما می­توان جهت اطمینان برای پایداری موقت خاک بین مهارها استفاده نمود.

 

G9

 

g10

شکل 1- روش اجرای نیلینگ

 

LOGOSlid

شرکت فنی مهندسی سورین

شرکت فنی مهندسی سورین با نگاه به چشم انداز متعالی خود و با توجه به ارزشها، ضمن رعایت اصول و استانداردهای علمی ومهندسی وفراترازآن، با در اختیار داشتن مجموعه­ای از متخصصین ژئوتکنیک و سازه، امکان ارائه و انجام هرگونه خدمات مشاوره، طراحی، اجرا ونظارت در بخش­های گودبرداری و پایدارسازی، سازه­های بتنی و سازه­های فولادی ساختمان دارا می باشد.

ارتباط با ما

تــهــران، جردن، بلوار گلشهر، برج آی تک، طبقه ششم، واحد 60

تلـفـکس:

                                                              29 500 220 - 021

                                                              19 500 220 - 021

  + اطلاعات بیشتر

 

 

 

 

whatsapp    Telegram  imo