آب بند کردن دیواره گود با استفاده از ژئوممبراین

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعال
 

 

۴ ) عایق رطوبتی

ژئوممبراین غشاء نفوذ ناپذیر در مقابل سیالات (عایق در مقابل رطوبت و گاز) است که طی فرآیند تزریق مواد پلیمری مذاب از فک دستگاه تزریق (Extrusion) به محل نصب حمل می­شود. رولهای ژئوممبراین را در محل نصب باز کرده و پانلهائی از این غشاء نفوذ ناپذیر را در کنار هم قرار داده و معمولا از طریق جوش حرارتی بهم متصل می­نمایند. می توان گفت به لحاظ وسعت طیف، یعنی انواع ژئوممبراین موجود در بازار و همین طور کاربردهای گوناگونی که از آنها انتظار میرود، ژئوممبراین­ها گوی سبقت را از انواع دیگر ژئوسنتتیک ربوده­اند. ژئوممبراین­ها را می­توان به طرق مختلف دسته­بندی کرد. یکی از معمول­ترین این روشها، دسته­بندی بر اساس مواد اولیه تشکیل دهنده و خصوصیات بارز آن ماده و روش دیگر دسته­بندی بر اساس شکل و ساختار ژئوممبراین است.

در زیر تصویری از ژئوممبراین نمایش داده شده است.

magha1

٣-۴ تصویر ژئوممبراین

١-۴-دسته بندی ژئوممبراینها بر اساس ماده اولیه

١-١-۴- ژئوممبراین پلی اتیلنی

پلی اتیلن (PE) مقاومت شیمیائی خوبی در مقابل مواد اسیدی و قلیایی دارد، همچنین با افزودن مقاوم کننده­هائی نه چندان گران می­توان دوام آن در مقابل UV خورشید و اکسید کننده هائی محیط را نیز افزایش داد. انعطاف نه چندان زیاد اما برای عایق بندی در سطوح وسیع قابل قبولی دارد­. فرآیند تولید ژئوممبراین از پلی اتیلن ساده نسبتا" ارزان است­.

موارد فوق باعث شده است ژئوممبراین پلی­اتیلنی شناخته شده­ترین نوع ژئوممبراین بوده و با در نظر گرفتن مسائل فنی و اقتصادی در بسیاری از کاربردها نظیر احداث حوضچه­های نگهداری فاضلاب، لندفیلها و مخازن ثانویه مواد هیدروکربنی انتخاب بهینه محسوب شود.

شایان ذکر است هر چند کرنش حد گسیختگی ژئوممبراین پلی اتیلنی٧۰ درصد است اما باید در نظر گرفت که مقدار کرنش حد الاستیک این مصالح حدود ١۵ درصد می­باشد و بعد از این حد، ژئوممبراین خواص باربری مناسبی ندارد.

١-١-١-۴- پارامترهای مهم در کنترل کیفیت ژئوممبراین پلی اتیلنی

مقاومت در مقابل UV

یکنواختی ضخامت در تمام سطح 

 دوام حرارتی

کرنش

مقاومت شیمیائی

s122

٣-۵ تصویری از اجرای ژئوممبراین در عملیات راه سازی

٢-١-۴-ژئوممبراین PVC

انعطاف بسیار زیاد ژئوممبراین PVC به خاطر وجود مواد روان کننده در ترکیب شیمیائی آن است. در صورتی که فرمولاسیون دقیق و صحیحی در تولید PVC رعایت نشود، روان کننده­های فوق الذکر دوام زیادی در شرایط محیطی نخواهد داشت. می توان چنین نتیجه گرفت که ساخت ژئوممبراین PVC باید با فرمولاسیون دقیق و توسط تولید کنندگان حرفه­ای صورت پذیرد. از سویی ژئوممبراینPVC در صورتی که به درستی فرموله و تولید شود، بخاطر خواص عالی تنش – کرنش (حفظ تمام مقاومت کششی تا کرنش حدود ٣۰ درصد) و انعطاف فوق­العاده، از جمله بهترین انواع ژئوممبراین برای کاربردهای هیدرولیکی مانند ساخت مخازن ذخیره آب، آب­بندی سدها، تونلهای تحت فشار، استخرهای شنا و سقف ساختمانهای مسکونی و صنعتی می باشد.

ژئوممبراین PVC دارای مقاومت شیمیائی بالایی نیست و بهتر است مجاورت فاضلاب و هیدروکربن­ها مورد استفاده قرار نگیرد.

١-٢-١-۴- پارامترهای مهم در کنترل کیفیت ژئوممبراین PVC

- دوام در مقابل UV

- دوام در مقابل آلودگی هوا و لکه ها (کاربردهای خاص )

-  کیفیت لایه سطحی (لمینیت) در کاربردهای خاص 

- خواص تنش – کرنش

٣-١-۴- ژئوممبراین پلی پروپیلن

پروپیلن (PP) را می­توان حدود سطحی بین پلی­اتیلن و PVC دانست. پلی پروپیلن از نظر مقاومت شیمیائی به پلی­اتیلن نزدیک است و از نظر انعطاف و خواص تنش – کرنش به PVC شباهت دارد. بنابراین از ژئوممبراین پلی پروپیلن می­توان در شرایطی استفاده کرد که به هر دو خاصیت فوق بطور همزمان نیاز داشته باشیم­.

٢-۴- دسته بندی ژئوممبراینها بر اساس شکل و ساختار

١-٢-۴-ژئوممبراین معمولی

 ورق ژئوممبراین در شرایطی معمولی در هر دو رویه خود کاملا" صاف می­باشد، از یک لایه تشکیل شده و هیچ فرآیند اضافه­ای بعد از (اکستروژن) و قبل از رول کردن روی آنها انجام نشده است.

٢-٢-۴- ژئوممبراین مضرس

در این نوع جهت افزایش اصطکاک ژئوممبراین با سطح زیرین آب قشری از مصالح خاکی یا شنی یا بتنی که روی آن ریخته می شود، یکی از رویه ها یا هر دو رویه را یا روشهائی گوناگونی مضرس (Textured) می­کنند. این فرآیند خصوصا" برای ژئوممبراینهای نه چندان منعطف ( مثل پلی اتیلنی)  در افزایش ضریب اصطکاک با سطوح تماس زیر و روی ژئوممبراین موثر است.

٣-٢-۴-ژئوممبراین گیره­دار

نوعی از ژئوممبراین است که پس از تزریق روی یک سطح آن گیره­هائی به اشکال مختلف مانند T و  یا V تعبیه می­شود. از مهمترین انواع این دسته نوعی ژئوممبراین است که عمدتا" برای حفاظت از بتن (Concrete Protection) در مقابل مواد شیمیائی مضر برای بتن و یا جریان سیالاتی که موجب فرسایش در سطح بتن است، مورد استفاده قرار می گیرد.

۴-٢-۴-ژئوممبراین چند لایه

 سیستم تولید چند لایه از طریق تزریق همزمان لایه های متفاوت  یا اجرای لایه­های اضافی بعد از تزریق (Lamination) امکان تولید ژئوممبراین یا رنگ متفاوت یا طرح­های زیبا در سطح را ایجاد می­کند. همین طور می توان موادی که خواص شیمیائی یا مقاومت خاص را دارند به صورت قشری نازک در سطح ژئوممبراینهای معمولی اضافه نمود.

۵-٢-۴-ژئوکمپوزیت

ترکیبی از ژئوممبراین با ژئوتکستایل آن را در مقابل ضربات مقاوم می­سازد و یا قراردادن شبکه­ای از الیاف مقاوم در مقابل کشش در بدنه ژئوممبراین باعث می­شود مقاومت کششی ژئوممبراین افزایش یابد و در کاربردهای خاص نظیر عایق شدن سقف و استخرهای شنا، خواص ویژه مقاومتی را پدید بیاورد.

٣-۴-نصب ژئوممبراین

نصب ژئوممبراین (Installation) عبارتست از تبدیل رولهای ژئوممبراین به غشائی یکپارچه که به عنوان عایق رطوبتی بتواند مانع از عبور سیالات شود.

 مراحل زیر در نصب ژئوممبراین رعایت می شود:

١- آماده سازی بستر

٢- تعیین چیدمان

٣- برش کاری

 ۴- پهن کردن و اتصال اولیه

 ۵- جوش کاری

 ۶- تست

 ٧- بهره برداری

٨- ترمیم

کلیه مراحل فوق دارای اهمیت هستند و عدم توجه مناسب به هر بخش می­تواند کل کار نصب را دچار مشکل نماید. جوش کاری ژئوممبراینها معمولا" توسط دستگاههای جوش حرارتی خودکار که لبه پانل­های مجاور را حرارت و فشار بهم متصل­ می­کند انجام می­شود. کیفیت خطوط جوش اجرا شده می­تواند بصورت غیر مخرب و با روشهائی نظیر تزریق هوای فشرده و یا ایجاد خلا (Vacuum test) کنترل گردد.

همچنین روشهای تست مخرب نظیر تست برش (Shear test) و تست جدا شدگی (Peeling) روی خطوط جوش نمونه یا نمونه­های اخذ شده در محل قابل انجام است.

 

LOGOSlid

شرکت فنی مهندسی سورین

شرکت فنی مهندسی سورین با نگاه به چشم انداز متعالی خود و با توجه به ارزشها، ضمن رعایت اصول و استانداردهای علمی ومهندسی وفراترازآن، با در اختیار داشتن مجموعه­ای از متخصصین ژئوتکنیک و سازه، امکان ارائه و انجام هرگونه خدمات مشاوره، طراحی، اجرا ونظارت در بخش­های گودبرداری و پایدارسازی، سازه­های بتنی و سازه­های فولادی ساختمان دارا می باشد.

ارتباط با ما

تــهــران، جردن، بلوار گلشهر، برج آی تک، طبقه ششم، واحد 60

تلـفـکس:

                                                              29 500 220 - 021

                                                              19 500 220 - 021

  + اطلاعات بیشتر

 

 

 

 

whatsapp    Telegram  imo